Beperken trillingsbelasting.

Om de trillingsbelasting van (heftruck-)chauffers te beperken kunnen de volgende maatregelen worden genomen:

  • Gebruik een goede trillingsdemping, zoals:
    • Trillingsarm opgehangen cabine;
    • Stoel met trillingsdempende eigenschappen en een juiste instelling;
    • Verende as(sen);
    • Juiste bandenspanning.
  • De werkstoel moet goede ondersteuning bieden, met aandacht voor zithoogte, zitdiepte, lendensteun, zijwangen, armleggers, horizontale en verticale trillingsdemping. De stoel moet instelbaar zijn op de lichaamsmaten van de chauffeur;
  • Bij langdurig werk is de goede maatvoering en ondersteuning nog belangrijker omdat trillingen en schokken een belangrijke risicofactor zijn voor rugklachten; het lichaam kan in een goede houding deze trillingen en schokken beter opvangen;
  • De bedieningsmiddelen bevinden zich op een goede reikafstand en hoogte en zijn gemakkelijk en licht te bedienen;
  • Geef de chauffeur een zitinstructie over de instelmogelijkheden van de stoel (en bedieningsmiddelen);
  • Pas de rijstijl aan, aan de terreinomstandigheden. Een rustige rijstijl geeft een aanzienlijke verminderen van de trilling- en schokbelasting;
  • Voorkom “scheef zitten” door bijvoorbeeld een portemonnee in de achterzak;
  • Zorg voor voldoende voet- en beenruimte in de cabine. Pedaaldruk is kleiner dan 5 kg;
  • Beperk, waar mogelijk, het langdurig zittend werk tot 2 uur achtereen en maximaal 4 uur per dag;
  • Blijf bij een pauze niet in de machine zitten, maar gebruik de pauzes goed. Doe rek- en strekoefeningen. Dit voorkomt veel lichamelijke klachten;
  • Spring niet uit de cabine, want dit kan rugklachten veroorzaken of letsel aan enkels of knieĆ«n. Gebruik altijd alle treden;
  • Zorg voor een goede lichamelijke conditie, beweeg elke dag minimaal een half uur.