In dit onderdeel wordt ingegaan op de risico’s bij heftruckgebruik, de inrichting van acculaadstations en het transport van rollen.
Heftrucks
In bijna elk bedrijf wordt gebruik gemaakt van mobiele arbeidsmiddelen voor het verplaatsen van goederen. Dit betreft vaak heftrucks met een verbrandingsmotor of met elektrische aandrijving.
Onder heftrucks worden in dit verband verstaan: alle motorisch aangedreven arbeidsmiddelen voor het heffen van lasten, zoals: vorkheftrucks, reachtrucks, stapelaars, motorpallettrucks, palletwagens, orderverzamelaars (-pickers) etc.
Jaarlijks komen in Nederland 5 tot 8 werknemers om door ongevallen met heftrucks. De technische mogelijkheden om deze risico’s te beheersen zijn beperkt. Organisatorische maatregelen hebben vaak meer effect.
Het risico bij intern transport ligt vooral bij de onvoorziene bewegingen die gemaakt worden door de transportmiddelen zelf, de last die ze vervoeren of de mensen die in de directe omgeving werken. Tegenover het gewicht van voertuigen en materialen, die vaak honderden kilo’s wegen, ben je als mens kwetsbaar. Een kantelende heftruck kan fataal zijn voor de bestuurder als hij onder het voertuig terechtkomt. Naast deze veiligheidsrisico’s staat de heftruckchauffeur bloot aan lichaamstrillingen. Te hoge trillingsniveaus kunnen rugklachten veroorzaken. Voor meer informatie wordt verwezen naar het onderdeel geluid en trillingen in deze arbocatalogus.
De (on)veiligheid bij het werken met heftrucks is in belangrijke mate afhankelijk van (het al dan niet oordeelkundig handelen van) de bestuurder. Goed opgeleide bestuurders zijn aantoonbaar minder vaak bij ongevallen betrokken. Uit de praktijk is bekend dat bedrijven die overgingen op het (laten) opleiden van heftruckbestuurders, daarna aanzienlijk minder schade en aanrijdingen hadden ten gevolge van incidenten met heftrucks.
Acculaadstations
Bij het werken met elektrisch aangedreven heftrucks is het noodzakelijk om batterijen en wisselbatterijen regelmatig op te laden. Het gebruik van acculaadstations is niet zonder gevaren.
Bij het laden van accu’s komt waterstofgas vrij. Indien waterstof in aanraking komt met zuurstof kan het uiterst ontploffingsgevoelige knalgas ontstaan. Slechts een kleine concentratie waterstof (4 volumeprocenten) kan, in combinatie met een ontstekingsenergie van slechts 0,019 Joule (een lasvonk, elektrische installaties of hete oppervlakten), al catastrofale gevolgen hebben.
Wanneer de concentratie waterstof lager is dan ca. 10% van de LEL waarde (Lowest Explosion Level = Laagste Explosie Grens) – dit betekent dat minder dan 0,4% waterstofgas in de lucht aanwezig is – vormen aanwezige ontstekingsbronnen geen risico op explosiegevaar.
De inrichting van de acculaadruimte stelt daarom hoge eisen ter voorkoming van brand- of explosiegevaar of letsel van medewerkers bij het vullen van accu’s.
Bij het openen van een accu, bijvoorbeeld bij het vullen of wegen kan er huid- of oogletsel ontstaan door het accuzuur.
Transport van rollen
Binnen de textiel- en tapijtsector worden frequent rollen getransporteerd. Dit brengt de volgende specifieke risico’s met zich mee:
- Rollen kunnen ongewenst in beweging komen;
- Rollen kunnen van het transportmiddel vallen;
- Door het transport van rollen zijn er veel verkeersbewegingen in het bedrijf;
- Gevaar van aanrijding door heftruck met doorn;
- Bij handmatig tillen of manoeuvreren van rollen treedt fysieke belasting op. Meer informatie over fysieke belasting vindt u in deze arbocatalogus bij het risico ‘Fysieke belasting’.