Wat kunt u zelf bij agressie als uiting van woede?

  • Uw non-verbale houding is van belang: blijf zelf kalm en neem een neutrale, geïnteresseerde houding aan;
  • Laat de persoon rustig uitrazen, laat blijken dat u luistert, maar ga niet in discussie;
  • Wacht tot de persoon een beetje gekalmeerd is en neem dan de leiding over het gesprek;
  • Vat het probleem samen om te laten blijken dat u het goed hebt begrepen en bespreek mogelijke oplossingen;
  • Hou vast aan de regels in de organisatie en deel dit vriendelijk maar consequent mee;

Wat kunt u verder nog doen?

  • Meldt dit incident bij uw leidinggevende en bespreek het op het werkoverleg;
  • Neem contact op met de bedrijfsbeveiligingsdienst;
  • Ingeval van fysieke agressie: alarmeer collega’s of neem contact op met de alarmcentrale doe meteen aangifte bij de politie;
  • Als u nadat de zaak opgelost is, het gevoel heeft dat u er verder over zou willen praten, neem dan contact op met de vertrouwenspersoon.

Wat kunt u beter niet doen bij een woede uitbarsting van een ander?

  • In discussie gaan;
  • Naar de ander wijzen of hem aanraken.

Wat kunt u doen om instrumentele agressie het hoofd te bieden?

  • Loop niet weg, maar ga ook geen gevecht aan;
  • Laat de ander niet zien dat u onder de indruk bent van de agressie;
  • Een goede reactie is om op een assertieve manier uw eigen opvattingen te verwoorden, zonder het gevecht te willen winnen of het gedrag te veroordelen;
  • Hou vast aan uw eigen mening en kom steeds weer terug op uw eigen boodschap. In de herhaling zit uw kracht;
  • Meestal kalmeert iemand als u gewoon luistert:
  • Spreek de pleger bij zijn voornaam aan;
  • Kijk hem recht in de ogen;
  • Spreek rustig en met vaste stem;
  • Spreek hem aan met een ik-boodschap;
  • Als zijn lichaamstaal agressief of bedreigend is, reageer dan tegenovergesteld door ook non-verbaal een niet-agressieve houding aan te nemen.

Wat kunt u beter niet doen bij instrumentele agressie?

  • Laat de situatie niet op zijn beloop;
  • Geef niet toe, de ervaring leert dat toegeven tot verdere agressie leidt;
  • Laat u niet leiden door uw emoties op dat moment;
  • Vraag bedenktijd en kom later op de situatie terug.

Wie schakelt u in en wanneer?

  • Meld incidenten altijd bij uw leidinggevende;
  • Bespreek het incident op een werkoverleg of bespreek het met uw collega’s;
  • Meld bij fysiek geweld het incident aan de beveiligingsdienst en doe zonodig aangifte bij de politie;
  • Neem er geen genoegen mee als het incident wordt gebagatelliseerd of afgedaan;
  • Neem contact op met de leidinggevende van uw baas als deze de agressor is;
  • Neem contact op met de naast hogere leidinggevende als uw baas het incident niet serieus neemt;
  • Bespreek de situatie met de vertrouwenspersoon voor advies en coaching;
  • Schakel indien nodig derden in zoals de bedrijfsarts, bedrijfsmaatschappelijk werk of een mediator.

Tenslotte

Accepteer agressief gedrag niet! Uw werkgever is verplicht u te beschermen tegen agressie en de gevolgen ervan.

Leg vast op papier wat er gebeurt: de woorden die gebruikt worden, de momenten waarop het gebeurt, hoe vaak het voorkomt, welk effect het op u heeft. Bewaar mails waaruit het gedrag blijkt.

Laat u niet overmeesteren door het probleem, blijf kalm en geef op een assertieve manier uw eigen opvattingen weer zonder de strijd aan te gaan en zonder te willen winnen.

Bedenk: (verbaal) geweld is een teken van onmacht van de agressor. Hij of zij heeft een probleem, niet u.